• expo026.jpg
  • expo003.jpg
  • ruimte-telescoop-hubble-76.png
  • expo035.jpg
  • expo032.jpg
  • spacexdragon 239x160.png
  • expo002.jpg
  • spacexc.png
  • expo016.jpg
  • expo036.jpg
  • Spaceship_One_in_flight_1.jpg
  • expo008.jpg
  • expo025.jpg
  • sphorizlow.jpg

Deze lezing zal worden gegeven als Webinar voor de vrienden van het NRM en de leden van de NVR.
Op woensdag 5 mei 2021, om 20.00 uur.
Aanmelding voor de lezing is vereist (via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).
Aanmelden tot uiterlijk 2 mei 2021.  Enkele dagen voor de presentatie ontvangen de toehoorders, die zich aangemeld hebben, de inlog details voor toegang tot de Webinar.

Occupy Mars - Het SpaceX Mars programma.

door: Ronald Klompe

In mei 2021 is het 19 jaar geleden dat Space Exploration Technologies Corp. - afgekort SpaceX - werd opgericht door de jonge internet miljonair Elon Musk. Zijn ambities voor SpaceX reiken tot ver in ons zonnestelsel. In eerste instantie werd SpaceX genegeerd door de gevestigde orde in de internationale ruimtevaart industrie. SpaceX werd zelfs uitgelachen door de gevestigde orde om het ultieme doel van SpaceX: mensen op Mars zetten. Maar slechts 19 jaar later is SpaceX het grootste internationale ruimtevaartbedrijf. NASA vertrouwd volledig op SpaceX voor vervoer van vracht naar het ISS en later ook de Lunar Gateway. En NASA's kostbaarste lading - hun astronauten - worden nu door SpaceX naar het ISS vervoerd. Concurrenten als Arianespace en ULA verliezen omzet aan SpaceX en kunnen de ontwikkelingen op het gebied van hergebruik van draagraketten en capsules niet bijbenen. Zo moesten ESA en CNES recentelijk toegeven dat de Ariane 6 raket, die sinds 2014 in ontwikkeling is als reactie op het succes SpaceX, al volledig achterhaald is. En dat terwijl de eerste lancering van Ariane 6 nog een jaar op zich laat wachten.

  

 

   

Maar alle successen van SpaceX tot nu toe zijn gericht op het reduceren van de kosten van toegang tot de ruimte. Want zonder volledig hergebruik van draagraketten en ruimteschepen zal bemande ruimtevaart zodanig duur blijven dat bemande verkenning van ons zonnestelsel een utopie blijft. Inmiddels werkt SpaceX aan de overtreffende trap in kosten reductie en herbruikbaarheid, in de vorm van de SuperHeavy draagraket en het Starship ruimteschip. Eindbestemming: Mars. Want daar draait het bij Elon Musk om: de mensheid moet multi-planetair worden. Zoals de 'Vader van de Ruimtevaart' Konstantin Tsjolkowsky ooit zei: 'De aarde is de wieg van de mensheid, maar we kunnen niet eeuwig in de wieg blijven.'

Maar zelfs met een massieve kosten reductie en maximale herbruikbaarheid blijft de vestiging van een permanente menselijke buitenpost op Mars een gigantisch duur avontuur. SpaceX vliegt die uitdaging aan met onverwacht initiatieven zoals Starlink, ruimtetoerisme en het ontwikkelen van communicatie- en verdedigingssystemen voor de Amerikaanse strijdkrachten. En in tegenstelling tot hun concurrenten is de ontwikkeling van veel SpaceX producten letterlijk vanaf de zijlijn te volgen. Het zwaartepunt hiervan ligt in het piepkleine dorpje Boca Chica in Texas, waar midden tussen moerassen in slechts 2 jaar tijd een ruimtehaven én Starship fabriek uit de grond zijn gestampt. En waar in hoog tempo een ontwikkelingsprogramma wordt afgewerkt waarbij SpaceX niet bang is om prototypes te verliezen om het eindproduct steeds beter te maken./p>

Presentator: Al 18 jaar verzorgt Ronald Klompe lezingen voor het Nationaal Ruimtevaart Museum. Deze keer zal hij vertellen waarom SpaceX in 2002 is opgericht en hoe het Mars programma van SpaceX bijdraagt aan het belangrijkste doel van Elon Musk: de mensheid multi-planetair maken.